فهرست کارگاههاي گروه تخصصي راهبري و مديريت خدمات فناوري اطلاعات
فهرست کارگاههای گروه تخصصی راهبری و مدیریت خدمات انفورماتیک اطلاعات
گروه راهبری و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات دورهها و کارگاههای آموزشی زیر را به درخواست سازمانها و شرکتها در محل متقاضی برگزاری میکند. سازمانها و شرکتهای علاقمند ميتوانند تقاضاي خود براي برگزاري كارگاهها و دورهها را به دفتر انجمن انفورماتيك ایران یا به دبیرخانه گروههای تخصصی یا به ایمیل bzakeri@isi.org.ir ارسال نمايند.
آموزش مهارت های فردی و سازمانی | ||||
ردیف | نام کارگاه | درباره کارگاه | مدت دوره | مخاطبین دوره |
1 | راهبری (حاکمیت) فناوری اطلاعات (IT Governance) |
راهبری (حاکمیت)IT به عنوانبخشی ازحاکمیت شرکتی(GovernanceCorporate) تلقی و روزبهروز براهمیت آن افزوده می شود. این دیسیپلین فراتر از صرفا واحدهای IT بلکه بین وظیفه ای تلقی می شود و عمدتاً به ارتباط بین اهداف راهبردي سازمان و مدیریت IT و حقوق تصمیم گیری در مورد طرح ها و پروژه های مبتنی بر IT و ریسک های مرتبط با آنها می پردازد. در این دوره ابتدا دیدگاههای مختلف در مورد حاکمیتIT ارائه و رابطه آن با راهبری شرکتی (Corporate Governance( تشریح می شود. سپس به حوزههای کلیدی تمرکز راهبری IT ( همسویی، ارزش افزایی، مدیریت ریسک، مدیریت منابع و مدیریت عملکرد فناوری اطلاعات)پرداخته می شود. تشریح زیرساخت های لازم برای پیاده سازی راهبری IT (فرآیند ها، ساختار و ارتباطات) گام بعدی است. در این راستا به نقش و مسئولیتهای هیئت مدیره و مدیران ارشد در اجرای راهبری IT و ساختار های لازم برای تحقق آن اشاره و در پایان خلاصه ای در مورد استاندارد ها و چارچوب های مورد استفاده برای راهبری IT (COBIT5، ITIL، Val IT، IT Risk، ISO 38500 ..) ارائه می شود. |
سه روزه | – اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد کسب و کارها
– اعضای هیئت های نظارت، کمیته های ممیزی و حسابرسی
|
آموزش مهارتهاي فردي و سازماني | ||||
رديف | نام کارگاه | درباره کارگاه | مدت دوره | مخاطبین دوره |
1 | راهبری (حاکمیت) فناوری اطلاعات (IT Governance) |
راهبری (حاکمیت)IT به عنوانبخشی ازحاکمیت شرکتی(GovernanceCorporate) تلقی و روزبهروز براهمیت آن افزوده می شود. این دیسیپلین فراتر از صرفا واحدهای IT بلکه بین وظیفه ای تلقی می شود و عمدتاً به ارتباط بین اهداف راهبردي سازمان و مدیریت IT و حقوق تصمیم گیری در مورد طرح ها و پروژه های مبتنی بر IT و ریسک های مرتبط با آنها می پردازد. در این دوره ابتدا دیدگاههای مختلف در مورد حاکمیتIT ارائه و رابطه آن با راهبری شرکتی (Corporate Governance( تشریح می شود. سپس به حوزههای کلیدی تمرکز راهبری IT ( همسویی، ارزش افزایی، مدیریت ریسک، مدیریت منابع و مدیریت عملکرد فناوری اطلاعات)پرداخته می شود. تشریح زیرساخت های لازم برای پیاده سازی راهبری IT (فرآیند ها، ساختار و ارتباطات) گام بعدی است. در این راستا به نقش و مسئولیتهای هیئت مدیره و مدیران ارشد در اجرای راهبری IT و ساختار های لازم برای تحقق آن اشاره و در پایان خلاصه ای در مورد استاندارد ها و چارچوب های مورد استفاده برای راهبری IT (COBIT5، ITIL، Val IT، IT Risk، ISO 38500 ..) ارائه می شود. |
یک روزه | – اعضای هیئت مدیره و
مدیران ارشد کسب و کارها – اعضای هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی و حسابرسی، – مدیران، متخصصان و افراد حرفه ای فناوری اطلاعات – دانشجویان فناوری اطلاعات و صنایع – مدیران و کارشناسان سازمان و روش ها، مدیریت فرایند و مدیریت تحول در سازمانها |
2 | دوره جامع COBIT 5 | COBIT5 تنها چارچوب جامع کسب و کاری و دربرگیرنده آخرین افکار جهانی در مورد راهبری و مدیریت IT است. این چارچوب شاملفعالیت ها، بهروش ها، اصول و مدل هایی است که میتواند به هرسازمانی که به دنبال پیاده سازی راهبری و مدیریت IT است، بطور موثر کمک کند. این دوره با اقتباس از دوره COBIT5 Foundation Course و کتب اصلی COBIT5 طراحی شده است. روز اول تعاریف، مفاهیم راهبری IT (ITGovernance) و تعاریف، مفاهیم و زیرساخت های COBIT5)اصل 5گانه، توامند سازهای7گانه و معرفی مدل مرجع فرآیندهای COBIT،…) تشریح می شود. روز دوم، فرآیند های کلیدی COBIT5، مراحل و فرآیند تفصیلی 7 گانه پیاده سازی COBIT5 و روز سوم مدل قابلیت فرآیندی (ProcessCapability Model) و مدل ارزیابی فرآیند (Process Assessment Model) براساس استانداردISO/IEC 15504 با استفاده از فرآیند نمونه، ارائه خواهد شد. |
سه روزه | – مدیران و کارشناسان و دانشجویان فناوری اطلاعات
– مدیران، کارشناسان و دانشجویان صنایع و مدیریت صنایع – اعضای هیئتهاینظارت،کمیتههایممیزیوحسابرسی،
|
3 | راهبريفناورياطلاعات (IT Governance) ازطريق COBIT 5 | COBIT5 تنها چارچوب جامع کسب و کاری و دربرگیرنده آخرین افکار جهانی در مورد راهبری و مدیریت IT است.این دور ه ضمن اشاره به نقش حاکمیت فناوری اطلاعات در حاکمیت شرکتی (CorporateGovernance) به تشریح چگونگی پیاده سازی حاکمیت IT از طریق چارجوب جامع راهبری COBIT5 می پردازد. | یک روزه | – مدیران ارشد سازمانها و اعضای هیئت مدیره
– هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی وحسابرسی، – مدیران و کارشناسان و دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و صنایع |
4 | همسو سازی IT با کسبوکار (IT Alignment)از طریق COBIT5 |
همسو سازی اهداف و راهبردهاي IT با اهداف و راهبردهاي کسب و کار، اولین و مهمترین حوزه فعالیت راهبری (IT Governance) و مدیریت خدمات IT است، و هر سازمانی باید رویکردی برای ایجاد این همسویی اتخاذ کند. روشها و چارچوب های مختلفی برای انجام این مهم وجود دارد. در این کارگاه ابتدا به با چارچوب COBIT5 به عنوان تنها چارچوب جامع راهبری IT اشاره می شود؛ سپس با استفاده از مکانیزم آبشار اهداف COBIT5 (COBIT5 Goals Cascade) به تفصیل چگونگی همسو سازی اهداف و راهبردهای کسب و کار و IT تشریح می شود. در این راستا نقش و مسئولیت هیئت مدیره و مدیران ارشد اجرایی و مدیریت فناوری اطلاعات تعریف و تاکید می شود. | نيم روزه | – مدیران ارشد سازمانها و اعضای هیئت مدیره
– مدیرانوکارشناسان و دانشجویان فناوریاطلاعات – اعضای هیئتمدیره،هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی وحسابرسی ،مدیران عامل، مدیران ارشد فناوری اطلاعات و سایر مدیران ارشد اجرایی (شرکتها/ سازمانها )،
|
5 | راهبري فناوري اطلاعات و IT-BSC | همسو سازی اهداف و راهبردهای IT با اهداف و راهبردهای کسب و کار، اولین و مهمترین حوزه فعالیت راهبری (IT Governance) و مدیریت IT است و هر سازمانی باید رویکردی برای ایجاد این همسویی اتخاذ کند. روش ها و چارچوب های مختلفی برای انجام این مهم وجود دارد. این کارگاه به چگونگی تعیین اهداف کسب و کاری مرتبط با IT با استفاده از کارت امتیازی متوازن کسب و کار BSCCards)Business Balanced Score) و به تبع آن با استفاده از IT BSC به تعیین اهداف IT و شاخص های عملکردی فناوری اطلاعات می پردازد. در این راستا به نقش و مسئولیت هیئت مدیره و مدیران ارشد اجرایی کسبوکار و مدیریت فناوری اطلاعات تاکید می شود.
|
نيم روزه | – مدیران ارشد سازمانها و اعضای هیئت مدیره
– مدیران، کارشناسان و دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات – هیئتهایمدیره،هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی وحسابرسی، مدیران عامل، مدیران ارشد فناوری اطلاعات و سایر مدیران ارشداجرایی (شرکتها/ سازمانها )، |
6 | مديريت خدمات فناوري اطلاعات
IT Service Management |
امروزه یکی از مشکلات کلیدی تمامی سازمانها و کسب و کارها، مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و توسعة آنها در جهت تحقق اهداف کلان سازمان است. همسو با روند تکامل کسبوکارها در جهان و توسعهی فناوری اطلاعات، نگرشها و راهحلهای مدیریتی و سازمانی مختلفی ظهور یافتهاند که هدف اصلی تمامی آنان، مدیریت مؤثّر و کارآمد فناوری اطلاعات در راستای موفّقیت و بقای کسبوکار است.ITILچارچوبی جامع و جا افتاده در زمینة مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که بر اساس گردآوری بهترین تجربیّات جهانی تدوین شده است. هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی مخاطبین با مهمترین و کلیدی ترین مفاهیم و فرآیندهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بر پایه چارچوب ITIL می باشد. | يك روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمان
– دانشجویان و محققان حوزه رشته فناوری اطلاعات |
7 | ITIL V3 Foundation 2011 | ITIL کتابخانهای از بهترین الگوها و بهروش های مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است. ITIL که امروزه مورد توجه بسیاری از سازمان ها قرار گرفته، این امکان را فراهم می سازد تا با بهره گیری از بهترین تجارب جهانی، خدمات با کیفیت برتر و اثر بخشی بالاتر به مشتریان اینگونه خدمات ارائه شود و مدیریت واحدهای ارائه کننده خدمات را از رویکرد Firefighting mode به رویکردهای نوین جهانی رهنمون سازد.
|
سه روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– دانشجویان و محققان رشته فناوری اطلاعات |
8 | کارگاه آموزشی ITIL Service Manager | دراين کارگاه مطالعه موردي (Case Study) مربوط به يکي ازشرکت ها يا سازمانهاي بزرگ بينالمللي موردمطالعه وبحث قرارميگيرد.
مسائليهمچوناهداف،استراتژيها،ساختارسازماني،مشکلات موجود ونيز اداره فناوري اطلاعات، سرويسهايIT مشکلات وچالشهاي آنها درمورد شرکت يا سازمان مذکور درطول دوره توسط مدرسين طرح ميگردد و شرکتکنندگان درقالب همکاري گروهي (working Team) و تشکيل گروههاي مختلف، نقشها و وظايف مرتبط بااستاندارد ITIL را برعهده ميگيرند ومي بايد براساس راهنما، فرآيندها و رويههاي ارائه شده دراستاندارد ITIL مسائل و مشکلات طرح شده را حل نمايند. |
سه روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– دانشجویان و محققان رشته فناوری اطلاعات
|
9 | تدوين توافقنامههاي سطح خدمات | اين کارگاه به منظور آشنایی با قراردادهای SLA، حوزه هریک از آنها و نحوه بکار گیری آن در درون سازمان با استفاده از توافقنامه های عملیاتی سرویس (OLA) و چگونگی همسو سازی قراردادهای SLA,OLA,UC با یکدیگربرگزار مي شود. | نيم روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– دانشجویان فناوری اطلاعات و صنایع
|
10 | طراحي و استقرار پيشخوان خدمات | واحد پیشخوان خدمت(Service Desk)، بخشی از واحد ارائه کننده خدمات فناوری اطلاعات می باشد که به عنوان تنها درگاه ورودی جهت پاسخگویی به درخواستها و رخدادهای کاربران عمل می نماید. در حقیقت هدف اصلی از ایجاد واحد پیشخوان خدمت، پاسخگویی به انواع مختلف درخواست های رسیده از کانال های مختلف ارتباطی نظیر تماس تلفنی، واسط نرم افزاری یا نرم افزارهای مانیتورینگ بصورت نقطه تماس واحد می باشد. در اکثر چارچوب ها و استانداردهای مرجع دنیا در حوزه راهبری و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات نظیر ITIL به اهمیت ایجاد این واحدها اشاره شده است اما پیاده سازی این واحدها نیازمند داشتن دانش کافی در حوزه های مختلفی از جمله نیروی انسانی، ابزار و فرآیند می باشد. هدف از این کارگاه آموزش مخاطبین در خصوص جنبه های مهم قابل توجه در پیاده سازی پیشخوان خدمت می باشد. | يك روزه | – مدیران و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات
– دانشجویان و محققان رشته فناوری اطلاعات |
11 | طراحي كاتالوگ خدمات | چارچوب ITIL برمبنای مفاهیم خدمت و مشتری گرایی مبتنی است و کاتالوگ خدمت مبنا، زیرساخت اصلی این مفاهیم است و به عنوان بخشی ضروری از استقرار مدیریت خدمات و نقطه تماس برای تعامل بین واحد IT و کسب و کار تلقی می شود. در این دوره ابتدا کاتالوگ خدمت، انواع آن و جایگاه کاتالوگ خدمت در مدیریت خدمت و ارتباط آن با سایر فعالیت ها و فرآیندهای مدیریت خدمت از دید ITIL، تعریف می شود. سپس فرآیند طراحی کاتالوگ خدمت و بهروش های موجود برای شناسایی، تعریف و دسته بندی خدمات با استفاده از مدل های مرجع خدمت به تفصیل تشریح می شود. سپس چند نمونه الگوي کاتالوگ خدمت مرور خواهد شد. | یک روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– دانشجویان و محققان حوزه فناوری اطلاعات |
12 | کارگاه بین المللی شبیه سازیApollo 13 |
آموزش مفاهیم ITIL در قالب یک بازی توسط کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در یک سازمان.
کارگاه شبيهسازي فوق يک بازي طراحي شده جهت شبيهسازي و تمرين مفاهيم مديريت خدمات فناوري اطلاعات بر مبناي فرايندها، نقشها و رويههاي عنوان شده در استاندارد است. دراين بازي شبيهسازي هريک از افراد يکي از نقشهاي استاندارد را برعهده خواهد گرفت و ماموريت اين تيم طراحي سفينه، سپس پرواز با سفينه به کره ماه و در نهايت سالم بازگرداندن سفينه به زمين ميباشد. |
یک روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– دانشجویان و محققان حوزه فناوری اطلاعات |
13 | آموزش مفاهیم عمومی امنیت اطلاعات | گسترش کاربریهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کار و توسعه خدمات الکترونیک در سالهای اخیر منجر به افزایش روز افزون اهمیت موضوع امنیت اطلاعات در جهت حفاظت از داراییها و اطلاعات ارزشمند سازمان شده است. دوره آموزش مهارتهای عمومی امنیت به منظور آگاهسازی، ترویج و اطلاعرسانی مسائل و موضوعات امنیت به مدیران، کارشناسان سازمان با رویکرد ارائه نمونههای عملی و تجربیات کاربردی از شکافها و آسیبپذیریهای امنیتی و همچنین ارائه راهکارها و تدابیر اجرایی به کارکنان سازمان بر مبنای استانداردهای پذیرفته شده بینالمللی طراحی و تدوین شده است.
|
یک روزه | – مدیران،کارشناسان و دانشجویان فناوری اطلاعات
– مدیران و کارشناسان – هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی وحسابرسی سازمان ها |
14 | دوره آموزشی ISO 20000 | ایزوی 2000 ، استاندارد سازمانی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات فناوری اطلاعات میباشد. هدف از اجرای این دوره، آشنایی با استانداردی ایزوی 20000 و الزامات آن میباشد. در این دوره بخشهای مختلف استاندارد شامل مولفههای استاندارد، نتایج و خروجیهای آن و روش ممیزی براساس الزامات استاندارد میباشد. | دو روزه | – مدیران،کارشناسان و دانشجویان فناوری اطلاعات
– مدیران و کارشناسان مهندسی صنایع و/ مدیریت صنایع هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی وحسابرسی. |
15 | دوره آموزشی ممیزی ISO 20000 | هدف از این دوره آموزش چارچوب و فرایند ممیزی استاندارد ایزوی 20000 و تربیت ممیز جهت ارزیابی سازمانها براساس الزامات استاندارد ایزوی 20000 میباشد. در این دوره فرایند مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ، دامنهواهدافبخشهایISO/IEC 20000ونحوهبکارگیریآنها تشریح میگردد. همچنین گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات ارائه و در ادامه نحوه برنامه ریزی ممیزی خارجی، تهیه چک لیست ممیزی و نحوه صلاحیت و ارزیابی ممیزان، ثبت و طبقهبندی عدم انطباقها، نحوه تهیه، تصویب و توزیع گزارش ممیزی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. در انتهای دوره شرکت کنندگان قابلیتهای مورد نیاز جهت ارزیابی و ممیزی استاندارد ایزوی 20000 را در سازمانها کسب خواهند کرد. | دو روزه | – مدیران،کارشناسان و دانشجویان فناوری اطلاعات
– مدیران و کارشناسان مهندسی صنایع و/ مدیریت صنایع = هیئتهای نظارت، کمیتههای ممیزی و حسابرسی، -مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت / تضمین کیفیت سازمانها |
16 | دوره آموزشی سر ممیزی ISO 20000 | هدف این دوره آموزش مهارتهای مورد نیاز برای سرممیزی استاندارد ایزوی 20000 میباشد. این دوره دانش، تخصصهای مورد نیاز برای سر ممیزی را ارائه و شناخت اصول و تجربیات مورد نیاز برای ممیزی سیستمهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در سطوح مختلف فراهم میسازد. در انتهای دوره، شرکت کنندگان توانایی برنامه ریزی، اجرا، گزارش دهی ممیزی سیستمهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات براساس الزامات ایزوی 1-20000 و ایزوی 19011 و 17021 را خواهند داشت.
|
سه روزه | – مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت / تضمین کیفیت سازمانها – مدیران و کارشناسان واحدهای سازمان و روشها و/ مدیریت فرایند – کارشناسان و دانشجویان مهندسی صنایع، مدیریت صنایع |
17 | دورهاموزشی PRINCE2 | PRINCE2 روش ساخت یافته مدیریت پروژه میباشد. PRINCE2 پروژه را به مراحل قابل مدیریت و کنترل تقسیم مینماید.
هدف از دوره مقدماتی PRINCE2 ، آشنایی شرکت کنندگان با مفاهیم و روشهای مورد استفاده از PRINCE2 و کسب توانایی لازم به عنوان یک عضو پروژه میباشد. همچنین این دوره مدیریت کارامد پروژه با بکارگیری متدلوژی PRINCE2 را پوشش میدهد. در این دوره اهداف، محدوده و ارزش متدولوژی PRINCE2، فرایندها، تیمها و اصول PRINCE2 و دانش مورد نیاز جهت مدیران پروژه برای بهکارگیری PRINCE2 معرفی می شود. علاوه بر آن شرکت کنندگان توانایی لازم جهت شرکت در آزمون PRINCE2را کسب خواهند کرد. |
سه روزه | مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات
– مدیران و کارشناسان واحدهای مدیریت پروژه، سازمان و روشها و/ مدیریت فرایند
|
ويژگيهاي کارگاههاي سازماني گروه تخصصي راهبري و مديريت خدمات فناوري اطلاعات
- مشارکت گروهی، بحث و انجام سناريو، حل نمونه آزمونهاي بینالمللی
- استفاده از مثالهاي مرتبط با حوزه فعاليت هر كسبوكار
- برگزاري دوره در محل سازمان متقاضي
- ارائه مدرك شركت در دوره از سوي انجمن انفورماتيك ايران
- ارائه مستندات آموزشي