راهبری سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات چارچوب Val IT 2.0

راهبری سرمایه‌گذاری‌های فناوری اطلاعات

چارچوب Val IT 2.0

(بخش دوم)

 

حوزه‌ها و فرایندهای Val IT 2.0

گردآوری و ترجمه: بتول ذاکری

پست الکترونیکی: bzakeri2000@yahoo.com

مجله شماره 222 گزارش انفورماتیک: مرداد و شهریور 1394

 

مقدمه مترجم

با توجه به رشد روزافزون فناوری اطلاعات و پیچیدن وگره‌خوردن آن در بافت کسب‎وکارها، سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات، دیگر پیاده‌سازی راه‌حل‌های فناوری اطلاعات نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای تغییر و تحول سازمانی برمبنای فناوری اطلاعات است. این سرمایه‌گذاری‌ها درصورتی که به خوبی راهبری و هدایت شوند، می­‎توانند برای سازمان خلق ارزش کنند.

از شماره 220 مجله گزارش کامپیوتر مبحث بهینه‌سازی تحقق ارزش از سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات، با ترجمه مستقیم فصولی از کتاب چارچوب Val IT 2.0 و یا گردآوری و ترجمه منتخبی از سایر نشریات مرتبط و مکمل آن از ابتدا تا کنون آغاز شد و به عنوان اولین بخش خلاصه‌ای از طرح Val IT، مفاهیم و واژگان مورد استفاده، حوزه‌ها، اصول و مؤلفه‌های Val IT و ارتباط آن با راهبری فناوری اطلاعات و COBIT، تشریح شد.

در این شماره حوزه‌ها و فرایندهای Val IT، ارتباط آن‌ها بایکدیگر و رهنمودهای مدیریتی برای هر فرایند تشریح می­‎شود.

فصل 4- حوزه‌ها و فرایندهای 2.0 Val IT

هریک از حوزه‌های کلیدی Val IT- راهبری ارزش، مدیریت سبد سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری که در شماره گذشته به آن‌ها اشاره شد، از چند فرایند تشکیل شده است؛ هر فرایند:

  • از یک یا چند منبع (از جمله از سایر فرایندها) ورودی می­‎گیرد،
  • با ورودی‌ها کار می­­‎کند.
  • منابع را با توجه به سیاست‌ها استفاده می­‎کند، و
  • خروجی تولید می­‎کند (از جمله به سایر فرایندها).

فرایندها باید دلیل کسب‎وکاری روشن، مالکان پاسخگو، نقش‌ها و مسئولیت‌های روشن برای اجرا و وسیله­‎ای برای تعهد و اندازه‌گیری عملکرد داشته باشند. شکل 6، حوزه‌های Val IT و فرایندهای مرتبط با هریک از آن‌ها را نشان می­‎دهد.

 

شکل 6: حوزه‌هاو فرایندهای Val IT

 

باید توجه داشت که اگرچه به علت ضرورت، حوزه‌ها و فرایندهای مدیریت ارزش به ترتیب نشان داده می‎­شوند، اما به این معنی نیست که همیشه از یک رویکرد ­آبشاری پیروی می­‎کنند. با این‌که منطقی برای این ترتیب وجود دارد، اما بسیاری از فرایندها و روش‌های کلیدی مدیریتی آن‌ها، باید هم به صورت همزمان و هم چرخشی دنبال شوند.

بسته به ماهیت گستره، اندازه، و تأثیر سبد سرمایه‌گذاری، فرایندهای خاصی ممکن است چندین بار تکرار شوند؛ با بررسی و مرورکلی هر تکرار، ارتباط بین فرایندها به شکل زیر خواهد بود:

  • راهبری ارزش، چارچوب کلی راهبری شامل تعریف سبد لازم برای مدیریت سرمایه‌گذاری‌ها و خدمات، دارایی‌ها و منابع فناوری اطلاعات منتج از آن‌ها را تعیین می­‎کند.
  • مدیریت سبد، جهت‌گیری راهبردی لازم برای سرمایه‌گذاری‎­ها، خصوصیات مطلوب سبد سرمایه‌گذاری‌ها و محدودیت منابع و وجوه که برمبنای آن تصمیم‌های سبد اتخاذ می­‎شود را تعیین می­‎کند.
  • مدیریت سرمایه‌گذاری، برنامه‌های بالقوه مبتنی‎بر نیازها و الزامات کسب‎وکار را تعریف می­‎کند؛ این‌ که آیا این برنامه‌ها ارزش بررسی بیشتر را دارند یا نه، و طرح توجیهی برای برنامه‌های سرمایه‌گذاری منتخب تهیه و آن را برای ارزیابی به مدیریت سبد می­­‎فرستد.
  • مدیریت سبد برنامه‌ها را در چارچوب محدودیت‌های منابع و وجوه، براساس همسویی آن‌ها با اهداف راهبردی، ارزشمندی کسب‌وکاری (هم مالی و هم غیرمالی) و ریسک‌ها (هم ریسک ارائه و هم ریسک منابع)، ارزیابی و اولویت‌بندی می­‎کند و برنامه‌های منتخب برای اجرا را به سبد فعال انتقال می­‎دهد.
  • مدیریت سرمایه‌گذاری اجرای برنامه فعال را شروع و مدیریت می­‎کند و در رابطه با عملکرد به مدیریت سبد گزارش‌دهی می‌کند.
  • مدیریت سبد عملکرد کل سبد را پایش و در پاسخ به عملکرد برنامه یا تغییر اولویت‌های کسب‎وکار، در صورت نیاز سبد را اصلاح می­‎کند.
  • مدیریت سرمایه­‎گذاری خدمات فناوری اطلاعات، دارایی‌ها و منابع حاصل از آن‌ها را به سبد مناسب عملیاتی فناوری اطلاعات، منتقل می‎کند و به پایش سهم و کمک آن‌ها به ارزش کسب و کار ادامه می‎دهد.
  • مدیریت سرمایه‌گذاری زمانی که در مورد تحقق ارزش کسب‎وکاری مطلوب توافق باشد، یا زمانی که از رده خارج کردن سرمایه‌گذاری به هر دلیل مناسب تشخیص داده شود، برنامه را تمام یا از رده خارج می‎کند.
  • مدیریت سرمایه‌گذاری عملکرد خدمات، دارایی‌ها و منابع فناوری اطلاعات را پایش می‌کند تا معلوم شود آیا سرمایه‌گذاری بیشتری برای نگهداری، ارتقاء یا از رده خارج کردن خدمت، دارایی یا منابع، یا پایداری/ افزایش سهم آن‌ها در کمک به ارزش کسب و کار، لازم است یانه.
  • راهبری ارزش اثربخشی چارچوب کلان راهبری و فرایندهای پشتیبان آن را پایش می­‎کند و بهبودهای لازم را پیشنهاد می­‎دهد.

در ادامه فرایندهای هر حوزه به اختصار شرح داده می­‎شود:

فرایندهای حوزه راهبری ارزش

VG1 ایجاد رهبری مطلع و متعهد

رهبری متعهد و مطلع، با شورای رهبری و یک خط گزارش‌دهی مؤثر مدیر فناوری اطلاعات، و با درک اهمیت فناوری اطلاعات برای سازمان شروع می‌شود. این درک و شناخت محکم از اجزای کلیدی راهبری و بینش روشن از راهبرد کسب‎وکار را باید برای فناوری اطلاعات فراهم کنید. از همسویی و یکپارچگی کسب و کار و فناوری اطلاعات اطمینان حاصل کنید.

VG2 تعریف و پیاده‌سازی فرایندها

چارچوب راهبری روشنی شامل فرایندهای پشتیبانی برای مدیریت ارزش فناوری اطلاعات، تعریف کنید. کیفیت و پوشش فرایندهای جاری را برای تعریف نیازها و الزامات فرایندهای آتی ارزیابی کنید به‌طوری که کنترل‌ها و نظارت‌های لازم فراهم شود و اتصال (ارتباط) فعال بین راهبرد، سبدها، برنامه‌ها و پروژه‌ها را امکان‎پذیر کند. ساختارهای سازمانی لازم را با فرایندها، نقش‌ها، مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌ها، ایجاد کنید.

VG3 تعریف خصوصیات سبد

انواع مختلف سبد را تعریف کنید. گروه‌های زیرمجموعه هر سبد از جمله وزن نسبی آن‌ها را تعیین کنید. نشان دهید که چگونه هر یک از این گروه‌ها به طریقی قابل مقایسه و شفاف، ارزیابی خواهد شد. برای هر گروه الزامات، نقاط بازنگری و سایر بازبینی‌ها را مشخص کنید.

VG4 همسوسازی و یکپارچه‎سازی مدیریت ارزش با برنامه‌ریزی مالی سالانه

روش‌های جاری برنامه‌ریزی بودجه سازمان را بازنگری کنید و تغییرات ضروری برای پیاده‌سازی روش‌های بهینه برنامه­‎ریزی مالی مدیریت ارزش را برای تسهیل تهیه طرح توجیهی، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت سبد سرمایه­‎گذاری‌های در جریان، شناسایی و متعاقباً، پیاده‌سازی کنید.

VG5 بهبود مستمر روش‌های مدیریت ارزش

درس‌های آموخته شده از مدیریت ارزش را بازبینی کنید و تغییرات لازم برای بهبود فرایندهای راهبری ارزش، مدیریت سبد و مدیریت سرمایه­‎گذاری را برنامه‌ریزی، ایجاد و پایش کنید.

فرایندهای حوزه مدیریت سبد

PM1 تعیین جهت­‎گیری‌های راهبردی و ترکیب سرمایه‌گذاری هدف

جهت­‎گیری راهبردی کسب و کار را بررسی و از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید و فرصت‌های فناوری اطلاعات برای تأثیرگذاری یا پشتیبانی راهبردهای کسب‎وکار را شناسایی و ابلاغ کنید. ترکیب مناسب سرمایه‌گذاری را برمبنای نرخ بازگشت سرمایه، میزان ریسک ونوع مزایا برای برنامه‌های سبد سرمایه­‎گذاری تعریف کنید. راهبرد کسب و کار را هر جا لازم است، اصلاح و آن را به راهبرد و اهداف فناوری اطلاعات تبدیل کنید.

PM2 تعیین در دسترس بودن و منابع تأمین وجوه

منابع بالقوه وجوه برنامه، سطح منابع مالی که می­‎توان به‎دست آورد و روش‌هایی که برای دستیابی به آن لازم است و اثرات منابع تأمین وجوه بر انتظارت بازگشت سرمایه را تعیین کنید

PM3 مدیریت در دسترس بودن منابع انسانی

یک موجودی از منابع انسانی کسب‎وکار و فناوری اطلاعات تهیه و نگهداری کنید. تقاضای جاری و آتی برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات و کاستی‌ها و مجادله‌های مربوط به آن‌ها را شناسایی کنید. برنامه‌های تاکتیکی برای مدیریت منابع انسانی تهیه و نگهداری و برنامه‌ها و ساختارهای سازمانی پشتیبان آن‌ها را بازنگری و پایش کنید و هر جا لازم باشد، اصلاح کنید.

PM4 ارزیابی و انتخاب برنامه‌هایی برای تأمین منابع

طرح‌های توجیهی برنامه را ارزیابی و امتیازدهی کنید و تصمیم‌های سرمایه‎گذاری را برمبنای دید کلی سبد سرمایه­‎گذاری و امتیازهای کسب شده آن‌ها اتخاذ و ابلاغ کنید. متعاقباً برنامه‌های منتخب را هدف‌گذاری کنید و تخصیص بودجه دهید؛ سپس آن‌ها را به سبد سرمایه‌گذاری فعال بفرستید و اهداف کسب و کار، پیش‌بینی‌ها و بودجه را مطابق با آن اصلاح کنید.

PM5 عملکرد سبد سرمایه‌گذاری را پایش و گزارش‌دهی کنید.

دیدی جامع و دقیق از عملکرد سبد سرمایه­‎گذاری به روشی به‌ موقع فراهم کنید، به‌ طوری که بازنگری عملکرد آن از پیشرفت سازمان به سمت اهداف تعیین شده، توسط سودبران (ذینفعان) کلیدی میسر شود.

PM6 بهینه‌سازی عملکرد سبد سرمایه‌گذاری

به‌طور منظم عملکرد سبد سرمایه‌گذاری را بازنگری و آن را برای فرصت‌های جدید، هم‌افزایی‌ها، و ریسک‌های تغییر یافته، بهینه‌سازی کنید. پس از بازنگری بهینه‌سازی‌ها در مقابل راهبردهای کسب‎وکار و ترکیب سرمایه‌گذاری، در صورت نیاز سبد را اولویت‎بندی مجدد کنید.

فرایندهای حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری

IM1 تهیه و ارزیابی طرح توجیهی اولیه برنامه

فرصت‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنید و هر یک را با توجه به طبقه‌بندی گروه‌های سبد سرمایه‌گذاری، دسته‌بندی و برای آن حامی کسب‎وکاری شناسایی کنید. نتایج مورد انتظار کسب‎وکار را روشن و دیدی کلان از تمام طرح‌ها و اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به نتایج مورد انتظار و چگونگی اندازه‌گیری آن‌ها فراهم کنید. پیش‌بینی کلی اولیه­­‎ای از مزایا و هزینه‌ها و همچنین مفروضات کلیدی و ریسک‌های عمده داشته باشید و مجوزهای لازم را بگیرید. تعیین کنید آیا فرصت مزبور ارزش کار بیشتر برای تهیه طرح توجیهی تفصیلی، لحاظ کردن همسویی راهبردی، مزایا و هزینه‌ها، محدودیت‌های منابع، ریسک‌ها و مناسب بودن در سبد سرمایه‌گذاری را دارد یا نه.

IM2 شناخت برنامه‌های نامزد و گزینه‌های پیاده‌سازی

سودبران (ذینفعان) کلیدی را برای توسعه و مستند کردن درک کامل از نتایج کسب‎وکاری مورد انتظار از برنامه‌های نامزد شده، چگونگی اندازه‌گیری آن‌ها، گستره کاملی از اقدامات لازم برای دستیابی به آن نتایج، ریسک‌های درگیر و تأثیر آن‌ها بر تمام جنبه‌های سازمان، درگیر و راه‌حل‌های مختلف اقدام برای حصول به نتایج مطلوب کسب‎وکاری را شناسایی کنید.

IM3 تهیه طرح برنامه

تمام پروژه‌های لازم برای دستیابی به خروجی‌های مورد انتظار کسب‎وکار را تعریف کنید. نیازها و روش‌های منابع‌یابی مربوط به آن‌ها را مشخص و یک برنامه زمانی تهیه کنید که وابستگی‌های داخلی پروژه‌های چندگانه را در نظر داشته باشد.

IM4 تهیه چرخه زیست کامل هزینه – فایده

براساس هزینه‌های کامل چرخه زیست اقتصادی، برنامه بودجه را تهیه کنید. فهرست تمام منافع میانی و کسب‌وکاری را در جدول مزایا و منافع ثبت و چگونگی تحقق آن‌ها را برنامه‌ریزی کنید. برای دستیابی به نتایج کلیدی مورد انتظار اهداف از جمله روش اندازه‌گیری و رویکردی برای کاهش عدم دستیابی تعیین و مستند کنید. بودجه‌ها، هزینه‌ها، مزایا و برنامه‌های همراه با آن‌ها را برای بررسی، اصلاح و امضاء ارائه کنید.

IM5 تهیه طرح توجیهی تفصیلی برای برنامه‌های کاندید

یک طرح توجیهی کسب‎وکاری کامل وجامع که دربرگیرنده:

  • منظور، اهداف، رویکرد و گستره، وابستگی‌ها، ریسک‌ها، فرسنگ‎شمارها، و تأثیر تغییرات و
  • یک ارزیابی ارزش بر مبنای هزینه‌های کامل چرخه زیست اقتصادی و منافع، نرخ بازگشت مورد انتظار سرمایه، همسویی راهبردی و مفروضات کلیدی در آن لحاظ شده باشد،

برای برنامه باشد. تهیه کنید. همچنین یک طرح برنامه که پوشش‎دهنده مؤلفه‌های برنامه‌های پروژه، طرح تحقق منافع، رویکرد به مدیریت ریسک و تغییر، و ساختار راهبری برنامه باشد، تهیه کنید. پاسخگویی، اختیار و مالکیت روشن برای دستیابی به منافع، کنترل هزینه‌ها، مدیریت ریسک‌های داخلی، و هماهنگی فعالیت‌ها، و وابستگی‌های متقابل چندین پروژه، تخصیص دهید. برای پاسخگویی‌ها تأیید بگیرید.

IM6 راه اندازی و مدیریت برنامه

منابع و پروژه‌های ضروری برای حصول به نتایج مورد انتظار را برنامه‌ریزی و مذاکره کنید. منابع را برای دوره‌های بعد، اما وجوه نقد را فقط تا نقاط بازنگری هدف‌گذاری شده در هرمرحله، برنامه‌ریزی کنید. عملکرد برنامه را درمقابل معیارهای کلیدی، مدیریت کنید و انحرافات از برنامه را شناسایی و اقدامات اصلاحی بموقع هروقت لازم باشد، انجام دهید. عملکرد هر پروژه را با معیارهای مرتبط با آن پایش و اثرات بالقوه آن‌ها برعملکرد برنامه را شناسایی کنید و هرجا لازم باشد، اقدامات اصلاحی بموقع انجام دهید.

منافع را در طول برنامه برای مالکیت، دستاوردهای واقعی و احتمالی کمتر یا بیشتر، پایش کنید و پیشرفت به سمت دستیابی به منافع را در نقاط بازنگری هدف‌گذاری شده، گزارش کنید. برای رفع انحرافات مهم از برنامه همچنین برای رفع مشکلات، اقدامات بموقع انجام دهید.

IM7 به روز رسانی سبد عملیاتی فناوری اطلاعات

تغییرات حاصل از برنامه سرمایه­‎گذاری را در سبدهای مرتبط خدمت، دارایی، یا منابع فناوری اطلاعات، منعکس کنید.

IM8 به‎روزرسانی طرح توجیهی

طرح توجیهی برنامه را برای انعکاس وضعیت جاری، هرجا تغییری رخ داده باشد که بر هزینه‌ها، منافع، فرصت‌ها یا ریسک‌ها تأثیر گذاشته باشد، به‎روزرسانی کنید.

IM9 پایش و گزارش‎دهی برنامه

عملکرد کلی برنامه و تمام پروژه‌های آن را پایش کنید و به هیئت مدیره و مدیران ارشد اجرایی باروشی بموقع، کامل و دقیق که نشان‎دهنده ابعاد ارائه قابلیت‎های فنی و کسب‎وکاری، ارائه خدمات عملیاتی، اثرات بر منابع و دستیابی به منافع کسب‎وکاری باشد، گزارش دهید. گزارش­‎دهی ممکن است شامل عملکرد در مقابل طرح و برنامه از لحاظ زمان‎بندی و بودجه، کامل بودن و کیفیت کارکردی، وضعیت کنترل‌های داخلی و کاهش ریسک و تداوم پذیرش پاسخگویی برای ارائه منافع میانی کسب‎وکاری باشد.

IM10 کنار گذاشتن یا خروج برنامه

برنامه را به خاتمه­‎ای منظم ببرید و هرگاه بر سر این‌ که نتایج مطلوب کسب‎وکاری حاصل شده، توافق باشد، یا روشن باشد که نتایج مورد انتظار در محدوده معیارهای ارزشی تعیین شده برای برنامه، قابل حصول نیست، آن را از سبد فعال سرمایه‌گذاری خارج کنید.

رهنمودهای مدیریتی Val IT

Val IT برای کمک به سازمان‌ها در تنظیم و مدیریت فرایندهای مدیریت ارزش در محیط، رهنمودهای مدیریتی ارائه می­‎کند. این رهنمودها برای پرسش‌های معمول مدیریتی مانند:

  • چگونه تمام فرایندها و فعالیت‌های مدیریت ارزش به هم وابسته­‎اند؟
  • کدام فعالیت‌های کلیدی فرایندهای مدیریت ارزش باید انجام شوند، یا بهبود یابند؟
  • چه نقش‌ها و مسئولیت‌هایی برای فرایندهای موفق مدیریت ارزش باید تعریف شوند؟
  • چگونه فرایندهای مدیریت ارزش اندازه­‎گیری و مقایسه می­‎شوند؟ شاخص‌های عملکرد خوب کدامند؟

پاسخ ارائه می­‎کند. برای هرفرایند Val IT، رهنمودهای مدیریتی آن شامل:

  • ورودی‌ها
  • خروجی‌ها
  • توصیف فعالیت‌ها
  • نمودار مسئولیت‌ها RACI (مسئول، پاسخگو، با او مشورت می‌شود، مطلع می‌شود)
  • اهداف و سنجه های سطوح مختلف

است. یک خلاصه سطح بالا از رهنمودهای مدیریتی برای هر حوزه در جدول 1و 2 نشان داده شده است. جزئیات بیشتر در مورد رهنمودها در فصل 5 و 6 کتاب «چارچوب Val IT 2.0» همراه با توصیف تفصیلی هر یک از اجزای رهنمودهای مدیریتی از جمله نقش‌ها و مسئولیت‌ها در فعالیت مانند جدول 2 آمده است.

جدول1: رهنمودهای سطح بالای مدیریتی

حوزه هدف حوزه ورودی‎ها خروجی‌ها سنجه‎های فرایند سنجه حوزه
راهبری ارزش(VG) حصول اطمینان از این‌که روش‌های مدیریت ارزش در سازمان تعبیه شده است و آن را قادر می‌سازد که ارزش بهینه از سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات را درطول چرخه کامل اقتصادی آن تضمین کند  راهبردهای کسب‏‎وکار

· چارچوب راهبری و کنترل سازمان

· رویکرد سرمایه‌گذاری سازمان

· تعهد رهبری (Leadership)

· نیازها والزامات راهبری ارزش با نقش‌ها، مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌ها

· خصوصیات پورتفولیو و دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری· سطح توافق رهبری بر اصول راهبری

· سطح درگیر شدن رهبری

· درجه پیاده‌سازی و انطباق با فرایندهای مدیریت ارزش

· بلوغ فرایندهای مدیریت ارزش
مدیریت سبد(PM) حصول اطمینان از این‌ که سازمان ارزش بهینه از سبد سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات خود را تضمین می­‎کند ·  راهبردهای کسب و کار

· خصوصیات سبد و دسته‌بندی‌های سرمایه‌گذاری

· بودجه و منابع دردسترس

· طرح‌های توجیهی تفصیلی کسب‎وکار

· برنامه‌های تأیید شده سرمایه‌گذاری

· دیدگاه کلان سبد سرمایه‌گذاری

·  گزارش های عملکرد سبد

· سطح رضایت از کمک فناوری اطلاعات به ارزش کسب و کار

· درصد هزینه‌های سرمایه ای فناوری اطلاعات که قابلیت ردیابی مستقیم به راهبردهای کسب و کار دارد

· درصد افزایش در ارزش سبد در طول زمان

· درصد پیش‌بینی ارزش بهینه که کل سبد سرمایه‌گذاری‌های مبتنی‎بر فناوری اطلاعات تضمین می‌شود.
مدیریت
سرمایه‌گذاری (
IM)
حصول اطمینان از این‌که سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات به ارزش بهینه کمک می‌کند. · راهبردهای کسب‎وکار

· نیازها و الزمات تفصیلی کسب‎وکار

· خصوصیات و ترکیب سبد

· منابع در دسترس

·   طرح‌های توجیهی تفصیلی کسب وکار شامل هزینه‌های کامل چرخه زیست اقصادی و منافع

· طرح برنامه شامل بودجه و منابع

· گزارش‎های عملکرد برنامه

· سبدهای بروز شده عملیاتی فناوری اطلاعات

· تعداد ایده‎های جدید در هر دسته سرمایه‌گذاری و درصدی که به طرح‌های توجیهی تفصیلی کسب و کار تبدیل
می‌شود.·   کامل بودن طرح‌های توجیهی (اولیه و به روز شده)·   درصد تحقق ارزش مورد انتظار
· سهم هر سرمایه‌گذاری مبتنی‎بر فناوری اطلاعات به ارزش بهینه

 

جدول2: فعالیت‌های سطح بالا با مسئولیت و پاسخگویی

فعالیت پاسخگویی مسئولیت
راهبری ارزش
VG1 ایجاد رهبری مطلع و متعهد هیئت مدیره مدیریت ارشد (مدیر عامل) CEO
VG2 تعریف و پیاده‌سازی فرایندها مدیریت ارشد(CEO) مدیریت ارشد مالی(CFO) و فناوری اطلاعات (CIO)
VG3 تعریف خصوصیات سبد هیئت مدیره مدیر عامل، مدیریت ارشد مالی (CFO) و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)
VG4 همسوسازی و یکپارچه‌سازی مدیریت ارزش با برنامه‌ریزی مالی سالانه هیئت مدیره مدیریت ارشد مالی (CFO)
برقراری پایش مؤثر راهبری و پیاده‌سازی درس‌های اموخته شده هیئت مدیره مدیر ارشد اجرایی و مدیریت کسب‎وکار
مدیریت سبد
PM1 تعیین جهت‌گیری‌های راهبردی و ترکیب سرمایه‌گذاری هدف هیئت مدیره و مدیریت ارشد IT (CIO) مدیر عامل (CEO)، مدیر ارشد مالی (CFO) و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)
PM2 تعیین در دسترس بودن و منابع تأمین وجوه مدیریت ارشد مالی (CFO) مدیر ارشد مالی(CFO) و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) و مدیریت کسب‎وکار
PM3 مدیریت در دسترس بودن منابع انسانی مدیریت کسب و کار مدیر برنامه و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)
PM4 ارزیابی و انتخاب برنامه‌هایی برای تأمین منابع مدیریت ارشد اجرایی هیئت سرمایه‌گذاری و خدمات (ISB) و اداره مدیریت ارزش VMO
PM5 پایش و گزارش‎دهی از عملکرد سبد سرمایه‌گذاری اداره مدیریت ارزش VMO  اداره مدیریت ارزش VMO
PM6 بهینه‌سازی عملکرد سبد سرمایه‌گذاری مدیریت اجرایی هیئت سرمایه‌گذاری و خدمات (ISB) و مدیریت کسب‎وکار
حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری
IM1 تهیه و توسعه و ارزیابی طرح توجیهی اولیه برنامه حامی کسب‎وکار مدیریت کسب‎وکار
IM2 شناخت برنامه‌های کاندید و گزینه‌های پیاده‌سازی حامی کسب‎وکار مدیر برنامه
IM3 تهیه طرح برنامه حامی کسب‎وکار مدیر برنامه
IM4 تهیه چرخه زیست کامل هزینه –فایده حامی کسب‎وکار مدیر بر نامه، مدیر ارشد مالی (CFO)و مدیر ارشد فناوری اطلاعات(CIO)
IM5 تهیه طرح توجیهی تفصیلی برای برنامه کاندید حامی کسب‎وکار مدیر یت کسب وکار و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)
IM6 راه‎اندازی و مدیریت برنامه مدیر برنامه مدیریت کسب‎وکار، ومدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO)
IM7 بروزرسانی سبد عملیاتی فناوری اطلاعات مدیر ارشد فناوری اطلاعات CIO مدیر برنامه و اداره مدیریت برنامه
IM8 بروزرسانی طرح توجیهی حامی کسب‎وکار مدیر برنامه، مدیر ارشد مال(CFO)، مدیر ارشد فناوری اطلاعات(CIO)
IM9 پایش و گزارش‎دهی برنامه حامی کسب‎وکار مدیر برنامه
IM10 کنار گذاشتن یا خروج برنامه

 

(ادامه دارد)

 

منابع و مراجع:

  • Val-IT-Framework-2.0-Extract-Jul-2008
  • ENTERPRISEVALUE: Governance of It Investment, Val IT Framework
  • Val IT FAQs
  • Val-IT-Getting-Started-Jul-2008

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.