برگزاری نخستين همایش ارتقاء كيفيت خدمات فناوری اطلاعات

برگزاری نخستين همایش ارتقاء كيفيت خدمات فناوری اطلاعات

92/10/24

مجله شماره 213 گزارش انفورماتیک: بهمن و اسفند 1392

 

همایش ارتقاء کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در تاریخ 24 دی ماه 1392 با حضور بیش از یک صد شرکت‎کننده در محل «مركز مطالعات بهره‌وري و منابع انسانی» سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید. این همایش نتیجه تلاش يكساله انجمن انفورماتیک ایران و گروه تخصصی راهبری و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در این انجمن بوده است.

اين همايش با استقبال خوب شركت‎كنندگان مواجه شد به گونه‌اي كه از دو هفته قبل از برگزاري همايش ظرفيت ثبت‌نام در همايش تكميل شده بود. محل برگزاري همايش نيز از امكانات و تجهيزات خوبي براي برگزاري همايش برخوردار بود. نكته قابل توجه حضور بخش اعظمي از ميهمانان دعوت شده به همايش، در اين مراسم بود كه نشان‎دهنده توجه و اهميت آن‌ها به موضوع ارتقاء كيفيت خدمات فناوري اطلاعات است. از جمله مدعوين این همایش می‌توان به آقاي مهندس نصرالله جهانگرد (معاون وزیر و رئيس سازمان فناوري اطلاعات کشور)، آقاي دكتر علی كرمانشاه (مدیرعامل سازمان مديريت صنعتي)، آقای مهندس محمد یوسفیان (دبير سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران)، اعضاي برجسته و اعضای هيئت مديره انجمن انفورماتيك ایران و سرپرستان گروه‌هاي تخصصي انجمن اشاره کرد.

همزمان با این همایش، ماهنامه گزارش کامپیوتر شماره 212 با عنوان «ویژه‌نامه ارتقاء كيفيت خدمات فناوری اطلاعات»، حاوی مقالات سخنرانی‌های ارائه شده در همایش و مقالات دیگری در زمینه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات منتشر شد. کتابچه واژه نامه فارسی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، مستخرج از ITIL 2011 GLOSARRY منتشر و در اختیار شرکت‎کنندگان قرار گرفت.

در این همایش یک روزه، مجموعه سخنرانی‌ها و فعالیت‌ها در موضوع ارتقاء کیفیت خدمات فناوری اطلاعات برنامه‌ریزی گردیده و اجرا شد. همایش با خوشامدگویی رئیس انجمن انفورماتیک ایران آقای نقیب‌زادة مشایخ شروع گردید. سخنران و افتتاحیه مهمان ویژه این همایش آقای مهندس نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که راهبرد دولت در گسترش خدمات فناوری اطلاعات را مطرح نمود. معرفی گروه و گزارش مختصری از فعالیت‌های گروه تخصصی مدیریت و راهبری خدمات فناوری اطلاعات در سه سال گذشته توسط عضو کمیته راهبری، آقای دکتر نبی‎الهی ارائه گردید.

در ادامه مجموعه سخنرانی‌های همایش در 3 نشست برگزار گردید. در نشست اول، پس از استماع سخنان آقای مهندس جهانگرد، آقای مهندس محمود کریمی سرپرست گروه تخصصی، در سخنرانی خود با عنوان ارتقاء کیفیت خدمات فناوری اطلاعات به مفاهیم کیفیت خدمات و روش ارزیابی کیفیت خدمت پرداخت و مدلی برای اندازه‌گیری کیفیت خدمات پیشنهاد نمود.

در نشست دوم همایش، سه سخنران به ایراد سخن پرداختند. خانم مهندس ذاکری، سخنرانی خود را به کاتالوگ خدمت اختصاص داده و جایگاه آن را در ارتقاء کیفیت خدمت مطرح نمود. توافقنامه خدمات SLA، موضوع سخنرانی آقای مهندس هژیر کرباسی بود که نقش این توافقنامه و فرایند مدیریت خدمت را در ارتقاء کیفیت خدمات فناوری اطلاعات، طرح نموده و مورد بحث قرار داد. سخنران بعدی آقای دکتر شریفی، به چالش‌های پیاده‎سازی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در ایران پرداخته و پیشنهادهایی در برخورد با این چالش‌ها مطرح نمود.

نشست بعد از ظهر همایش با سخنرانی مهمان خارجی همایش، آقای آنتونیس آرگیرایدس از کشور قبرس به شکل ویدئوکنفرانس شروع گردید. آقای آنتونیس به عنوان معاون سرپرست شاخه قبرس انجمن بین‌المللی مدیریت خدمات فناوری اطلاعات itSMF و مدیر فناوری اطلاعات بانک Laiki، به ارائه تجربه خود در مدیریت پروژه و پیاده‎سازی و استقرار ITIL در این بانک پرداخت. وی تجربه موفق خود را با تحلیل سه موضوع پیشخوان خدمت، فرایند مدیریت تغییر و مدیریت توافق‎نامه خدمت ارائه نمود و کیفیت خدمات را قبل از استقرار و پس از استقرار مقایسه کرد. اگرچه سخنراني آقاي آنتونيس با مشكلات فني مواجه شد، ولي با تدبير مسئولين گروه و همكاري خوب آقاي مهندس كرباسي، اين مشكلات مرتفع شده و وی توانست مطالب خود را براي شركت‎كنندگان تشريح نمايد. در آخرین سخنراني اين نشست آقای مهندس علی سوزنگر، به نقش پیشخوان خدمت در ارتقاء کیفیت خدمات فناوری اطلاعات پرداخت.

در بخش آخر همایش آقای مهندس کریمی، به ارائه طرح رتبه‎بندی قابلیت‎های راهبری و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات پرداخته و کاربرد و ضرورت آن را مطرح نمود. فعالیت پایانی همایش برگزاری یک پانل با عنوان چالش‌های پیاده‌سازی نظام مدیریت خدمات فناوری اطلاعات بود که با مدیریت آقای مهندس کرمی و با دعوت از نمايندگانی از شركت توگا، شركت بیمه ایران، مؤسسه تبیان و شركت توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي برگزار گردید. در این پانل شرکت‎کنندگان تجارب و موفقیت های خود در زمینه استقرار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و چالش‌ها و مشکلات پیاده‌سازی خود را بیان نمودند. نكته قابل توجه در اين بخش اين است كه برخلاف ساير همايش‌ها كه معمولاً شركت‎كنندگان زيادي در بخش پانل حضور نخواهند داشت، اغلب شركت‎كنندگان از مباحث مطرح شده در پانل استقبال نمودند و تا پايان اين بخش حضور داشتند.

لازم به ذکر است که بانک آینده، شرکت مبین‎نت، شرکت ایران‎کیش، بانک اقتصاد نوین، شرکت هلپ‎لاین و شرکت سیمرغ‎تدبیر از برگزاری این همایش حمایت مالی کرده بودند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.